Złoty smak kukurydzy

Kukurydza jest już wszechstronnie wykorzystywana w przemyśle spożywczym i zwiększa różnorodność diety. W jakich produktach można ją spożywać i dlaczego warto?
Warto wykorzystać ogromny potencjał, jaki niesie ze sobą kukurydza w celu zwiększenia różnorodności diety – dr Roman Warzecha. Zdjęcie: Panek

Kukurydza ciągle zbyt rzadko gości na polskich stołach. Roczne spożycie w naszym kraju szacowane jest na poziomie 0,5 kg/osobę. Dla porównania, w USA to „warzywo narodowe” konsumowane jest w ilości 10-12 kg/osobę rocznie. Aby to zmienić, Polski Związek Producentów Kukurydzy zainicjował w 2013 r. specjalną kampanię promocyjną. W tym roku jej kolejna edycja była realizowana pod hasłem „Złoty smak kukurydzy”, a jej efekty zaprezentowano dzisiaj w Poznaniu podczas konferencji prasowej.

– Głównym celem kampanii jest promocja spożycia produktów z kukurydzy oraz popularyzacja jej uprawy wśród rolników. Naszą grupą docelową są świadomi konsumenci, którzy poszukują najlepszych alternatyw żywieniowych. Dlatego edukujemy ich w zakresie walorów kukurydzy i różnorodności jej przetworów.

dr Roman Warzecha, wiceprezes PZPK

Zdaniem dr Romana Warzechy, pod względem możliwości wykorzystania kukurydza jest najbardziej wszechstronną rośliną uprawną. Dominuje wykorzystanie pastewne, coraz ważniejsze staje się przemysłowe, ale też rozwija się spożywcze. Minionej wiosny kukurydzę zwyczajną w Polsce zasiano na rekordowej powierzchni ponad 1,86 mln ha, a cukrową na 11,3 tys. ha. Do najpopularniejszych produktów spożywczych w naszym kraju zalicza się: mąkę, kaszę, płatki, chrupki i olej, kukurydzę konserwowaną, a także popcorn.

– Kukurydza to silny antyoksydant. Zawarty w ziarnie selen, witamina E i beta karoten bronią nas przed działaniem wolnych rodników, zwiększają odporność i przedłużają młodość. Natomiast luteina i zeaksantyna pomagają chronić plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem. Oczywiście największą zawartość składników prozdrowotnych mają świeże kolby kukurydzy cukrowej, ale np. płatki kukurydziane nie tracą selenu. Ziarno kukurydzy nie zawiera glutenu i z powodzeniem może być wykorzystywane w diecie chorych na celiakię.

dr Roman Warzecha

Kampania promocyjna „Złoty smak kukurydzy” realizowana jest przez Polski Związek Producentów Kukurydzy od prawie 10 lat. Swoim zasięgiem obejmuje takie działania, jak publikacje artykułów promujących spożycie kukurydzy, realną promocję jej konsumpcji podczas wydarzeń kierowanych do większych mas uczestników, jak wystawy czy dni pola, a także organizację warsztatów kulinarnych dla uczniów szkół gastronomicznych. Inicjatywa ta została sfinansowana z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych KOWR.

© Materiał chroniony prawem autorskim. Zasady przedruków w regulaminie.