Jak oszczędzać paliwo w rolnictwie?
Olej napędowy nigdy dotąd nie był taki drogi. Jego ceny rosną z dnia na dzień, a w rolnictwie nadchodzi czas, kiedy jego zużycie zaczyna gwałtownie się zwiększać.
Potencjał oszczędności zużycia oleju napędowego przez ciągniki i maszyny samobieżne jest znaczny i może sięgać nawet 20%. Proste czynności oraz wykluczenie pewnych nawyków podczas prowadzenia pojazdów rolniczych w krótkim czasie mogą przynieść zauważalne efekty.
Wskazówka 1. Ciśnienie w oponach i prędkość
Szybsze dotarcie ciągnikiem do celu niekoniecznie jest lepsze. Maksymalna prędkość jest ograniczona również przez opony. Im bardziej ciągnik jest obciążony, tym niższa maksymalna prędkość opon. Lepiej jechać po polu wolniej z niskim ciśnieniem w oponach, niż szybko z wysokim. Oszczędność czasu jest bardzo mała i nie uzasadnia większego poślizgu oraz niszczącego zagęszczenia gleby.
Wskazówka 2. Usuń wszystko, czego nie potrzebujesz
Ciągnik powinien mieć tyle balastu, ile jest konieczne. Dlatego warto używać łatwo demontowanych obciążników, np. w przednim podnośniku. Obciążniki kół są dobre, ale trudne do demontażu. Optymalne balastowanie dla standardowych ciągników przy ciężkich pracach pociągowych wynosi 40:60 (przód : tył). Uwaga: co najmniej 20% całkowitej masy obciążającej ciągnik w położeniu transportowym musi znajdować się na przedniej osi! Należy zachować zdolność kierowania.
Wskazówka 3. Silnik musi swobodnie zasysać powietrze
Nowoczesne ciągniki mają zwiększone zapotrzebowanie na wydajność układu chłodzącego, ze względu na wyższą temperaturę spalin. Nowe filtry powietrza w ciągnikach oddzielają więcej brudu i kurzu, ale trzeba je częściej serwisować. Zatkane filtry powietrza podnoszą temperaturę spalin i zużycie paliwa. Oprócz obsługi filtrów należy też czyścić powierzchnię chłodnicy i kratkę wlotową.
Wskazówka 4. Nie nadużywaj klimatyzacji
Klimatyzacja w ciągniku zużywa energię. W upalne dni w ciągniku o mocy 250 KM może to kosztować dodatkowe 3-4 litry paliwa na godzinę. Używaj klimatyzacji tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz a w kabinie nie powinna być większa niż 6°C.
Wskazówka 5. Zmniejsz obroty silnika
Niektóre duże traktory i kombajny mają już silniki o dużej pojemności zaprojektowane do pracy na niższych obrotach. W codziennej pracy oznacza to jazdę na mniejszych obrotach, gdy tylko jest to możliwe. W ciągnikach z manualną skrzynią biegów oznacza to wczesną zmianę biegów na wyższe i późniejszą na niższe.
Wskazówka 6. Traktory to nie bolidy wyścigowe
Ruszanie z kopyta ma swoją cenę. Ten potencjał przyspieszenia ciągnika nie powinien być nadużywany, jeśli nie jest to konieczne. W transporcie zmniejsz dynamikę przyspieszania. W przypadku niektórych przekładni CVT stopień przyspieszenia określa również zachowanie podczas zwalniania.
Wskazówka 7. Dobra przyczepność oszczędza paliwo
Opony do ciągników są wszechstronne. Na drodze powinny powodować niewielkie opory toczenia przy dużych prędkościach. Jednak ich prawdziwa siła polega na tym, że ich protektor zazębia się z glebą. To decyduje o przyczepności. Dlatego opony w ciągnikach, które zasadniczo są wykorzystywane do pracy pociągowej w polu, nie powinny być mocno zużyte. Ogólna zasada brzmi: połowa głębokości bieżnika sprawia, że uprawa gleby jest droższa o 10-20% wskutek większego poślizgu. Opony o wysokości klocków poniżej 2 cm przenoszą na podłoże maksymalnie 80% swojej przyczepności.
- Sprawdź: Jeden siewnik do wszystkiego
Wskazówka 8. Wyłącz silnik podczas dłuższego postoju
Ciągniki dużo czasu spędzają na biegu jałowym. Przy ok. 900 obr./min mruczą bez wysiłku. Jednak olej napędowy nadal jest podawany do komory spalania. Niektóre modele ciągników automatycznie obniżają prędkość biegu jałowego o 200-300 obr./min, gdy tylko siedzenie kierowcy zwolni się na kilka sekund. Jednak lepsze niż zmniejszanie obrotów jest wyłączanie silnika podczas dłuższej rozmowy lub oczekiwania.